May 08

Mavic R-sys Ultimate

Nieuws

Tags; Mavic R-sys Ultimate, Silence-Lotto, Ivan Basso

Mavic R-sys Ultimate

Morgen start de 92ste Giro d'Italia en Mavic heeft enkele teams voorzien van een splinternieuw paar wielen. De Mavic R-sys Ultimate is de opvolger van de Mavic R-sys versie en maakt eveneens gebruik van het TraComp concept. De wielen, die bijna volledig uit carbon bestaan, wegen slecht 950 gram. Het voorwiel bevat 16 spaken en weegt 410 gram, achter bevinden zich er 20 spaken en weegt het wiel 540 gram. De velg is 22 mm diep en enkel geschikt voor tubes.

Zowel de voor als achternaaf bestaan voor bijna 100% uit carbon, ook de spaken zijn volledig uit carbon vervaardigd. De enige metalen onderdelen zijn de assen, de titanium body en de flens achter de body.

Verder lezen...() Reacties
Apr 29

De nieuwe standaard BB30

Nieuws

Tags; Cannondale, BB30, Shimano BB86

De nieuwe standaard BB30

Al verschillende jaren is Cannondale als pionier opzoek naar het ontwikkelen van een lichtere maar tegelijkertijd ook stijver trapstel en het daarbij horende trapas. Eerst waren er de externe BB cups die voor een revolutie zorgde en niet meer weg te denken zijn. Het grootste nadeel hiervan tegenover traditionele trapassen is dat de lagers aan de buitenkant van het frame worden geplaatst en hierdoor de q-factor vergroot.

Dit probleem word aangepakt met het BB30 concept, de lagers worden niet meer buiten het frame geplaatst in externe BB cups maar binnen in een oversized trapas huis met een diameter van 41 mm. De lagers worden rechtstreek in het trapas huis geperst. Hiermee word de q-factor drastisch verlaagd omdat de externe BB cups wegvallen en de trapstellen een stuk smaller zijn. Hiernaast bied het concept nog voordelen, doordat de lager niet meer in cups zitten kan er gebruik worden gemaakt van 41 mm grote lagers en ook een as met een grotere diameter. Door gebruik te maken van een as met een diameter van 30 mm verhoogd de stijfheid van het trapstel. Hiermee word ook meteen de naam BB30, verwijzend naar de as diameter, verklaard.

Verder lezen...() Reacties
Apr 20

Lazer Tardiz

Tijdrit

Tags; Lazer, Tardiz, Luked

Lazer Tardiz

Lazer heeft een nieuwe aerodynamische helm ontwikkeld de Tardiz, wat zoveel betekend als "Time And Relative Dimension In Zpace". De helm is ontworpen voor tijdrit en triatlon gebruik. De vorm van deze helm is het resultaat van intensief onderzoek in de aerodynamica. Zo is de voorzijde voorzien van een hoogglans afwerking voor een minimale luchtweerstand. Waar de lucht weer van de helm moet loskomen, zorgt een golfbal patroon voor een 'sticky' effect. De lucht blijft hierdoor laminair langsheen de Tardiz stromen.

Vanuit het bovenaanzicht heeft de Lazer Tardiz geen volmaakte druppelvorm, maar de afgeknotte achterkant levert aerodynamisch voordeel op. De helm is ook uitvoerig getest in de windtunnel en hieruit blijkt dat de Tardiz 220 gram minder 'drag' oplevert. In totaal is dit een reductie van 7,9% op de luchtweerstand die de atleet ondervind tijdens een tijdrit met een gemiddelde snelheid van 45km/u.

Verder lezen...() Reacties
Apr 19

Sram Force 2010

Nieuws

Tags; Sram Force, Sea Otter Classic, Sram

Sram Force 2010

Sram stelde de vernieuwde Sram Force groep voor tijdens de Sea Otter Classic in de Verenigde Staten. De vernieuwde groep is gebaseerd op de Sram Red groep en weegt slechts 1951 gram. Onder andere werd er gekozen voor een lichter en stijver BB30 crankset en zijn er vernieuwde Dual Pivot remhoeven.

Er werd gekozen voor een meer 'design' afwerking, gelijkend op de Red groep. De onderdelen uit aluminium kregen de "zephyr silver" afwerking mee en de carbon onderdelen kregen opvallende witte graphics.

Verder lezen...() Reacties
Apr 12

Canyon Ultimate AL Pavé

Team fietsen

Tags; Canyon Ultimate AL Pavé, Silence-Lotto, Campagnolo

Canyon Ultimate AL Pavé

Om vandaag te starten in Parijs-Roubaix kregen de rijders van Silence-Lotto een aangepaste fiets van Canyon. Het Ultimate AL Pavé frame is geïnspireerd op het F10 topframe van Canyon, maar voor de Hel van het Noorden werd er gebruik gemaakt van Aluminium in plaats van Carbon. Bestaand uit 7005 serie Ultralight Aluminium moet de fiets het nodige comfort bieden om de kasseistroken te trotseren.

Het frame kreeg een 10 mm langere bovenbuis mee voor een langere en stabielere wielbasis. Ook werd er extra ruimte voorzien bij het trapas en de achtertrein zodat er een tandwiel 46 geplaatst kan worden als binnenblad voor de rijders die dit wensen. Vooraan kreeg de fiets ook de lichtere en comfortabelere One-One-Four carbon voorvork, deze werd geleend van het Canyon Ultimate CF SLX frame.

Verder lezen...() Reacties
Apr 05

Vernieuwde Shimano Ultegra 6700 groep

Nieuws

Tags; Shimano Ultegra 6700, Dura Ace 7900, Benelux

Vernieuwde Shimano Ultegra 6700 groep

Shimano heeft de vernieuwde Shimano Ultergra groep voorgesteld, deze groep is de opvolger van de 6600 groep. De groep kreeg dan ook het opvolg nummer 6700 mee. Optisch lijkt de groep natuurlijk op de grote broer Dura-Ace, met weg gewerkte versnelling kabels en een hol buitenblad waar er geen bouten zichtbaar zijn.

De grootste vernieuwing in de Ultegra 6700 groep zijn uiteraard de shifters. Deze kregen een nieuwe techniek mee waardoor de versnelling kabel onder het stuurlint kan gemonteerd worden. Hierdoor word het optisch zicht sterk verbeterd en word er beantwoord aan de vraag van de vele fietsliefhebbers die dit een heikel punt vonden. Het gewicht van de vernieuwde shifters bedraagt 445 gram.

Verder lezen...() Reacties
Mar 20

Rotor Red edition voor Specialized team

Nieuws

Tags; Rotor, Specialized Factory Racing Team, Specialized

Rotor Red edition voor Specialized team

Sinds dit jaar word het Specialized Factory Racing mountainbike team voorzien van Rotor tandbladen. Rotor liet het team in 2008 al testen met hun tandbladen en de reacties waren zeer positief. Wereldkampioen Cross-Country Christoph Sauser is zeer te vreden; "Ik voelde meteen het verschil en wilde de tandbladen van Rotor in competitie gebruiken. Dit is waarschijnlijk één van de meest geavanceerde technieken die ik ook heb uitgetest."

De Rotor tandbladen werden aangepast zodat ze gemonteerd kunnen worden op de S-Works MTB crankstellen van Specialized. Rotor gaf het grootste tandblad een rode kleur mee en vandaar ook de naam "Red edition". De meeste rijders van het Specialized Team rijden met een dubbele setup van 40/27.

Verder lezen...() Reacties
Mar 15

Nieuwe Tune snelspanners DC14 en DC16/17

Nieuws

Tags; Tune, DC14, DC16/17, Wielernet

Nieuwe Tune snelspanners DC14 en DC16/17

Het Duitse bedrijf Tune, bekend van de superlichte onderdelen voor de fiets, bestaat 20 jaar. Daarom pakt Tune uit met de opvolger van hun alom bekende AC14 en AC16/17 snelspanners. De nieuwe generatie snelspanners kreeg de naam DC mee.

De DC14 versie voor de race fiets weegt slecht 33 gram. De snelsluiter heeft een aluminium voor en titanium achter as. De mountainbike versie DC16/17 weegt slechts 4 gram meer en komt zo uit op 37 gram. Deze versie bezit zowel voor als achter een titanium as.

Verder lezen...() Reacties
Mar 01

Nieuw balhoofd Chris King Inset

Nieuws

Tags; Chris King Inset, Wielernet, Gaint

Nieuw balhoofd Chris King Inset

Begin dit jaar is Chris King begonnen met het testen van hun nieuw model "InSet". Het balhoofd maakt nog steeds deel uit van de NoThreadSet familie maar is deze keer wel semi-geïntrigeerd. De Inset is een balhoofd specifiek voor de meest hedendaagse frames met een oversized balhoofdbuis (44 mm). Onder andere Gaint, Scott en Pivot hebben modellen op de markt waarin het balhoofd geplaatst kan worden.

Er zijn verschillende versies ontwikkeld (zie InSet Specifications tabel) waarbij het gewicht van 120 gram tot maximum 170 gram gaat. Ook dit model geniet van een tien jaar durende waarborg. De eerste balhoofden zullen in beperkte oplage deze lente al verkrijgbaar zijn. In juni dit jaar zullen ze in grote getallen beschikbaar zijn bij de betere fietswinkel.

Verder lezen...() Reacties
Feb 26

Eerste foto's nieuwe Sram XX groep

Nieuws

Tags; Sram XX, Agu, Avid

Eerste foto's nieuwe Sram XX groep

Eerder kon u hier op Wielernet al lezen over de nieuwe mountainbike groep die Sram aan het ontwikkelen is. Ondertussen zijn de eerste foto's van de Sram XX groep opgedoken op het internet. Hierop is de vormgeving van de groep te zien en is het mogelijk om een idee te vormen over hoe de groep er ongeveer zal uitzien.

De groep word geraamd op een gewicht van 2300 gram inclusief de schijven van de schrijfremmen. De cassette is gebaseerd op de Sram Red PowerDome cassette van de weggroep, uit één stuk vervaardigd enkel aangepast voor betere afvoer van modder. De combinaties zijn de gebruikelijke 11-32 en 11-34 maar in 10 speed uitvoering.

Verder lezen...() Reacties

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - Pagina: 12 - 13 - 14

Registreren

Aanmelden

Links