Feb 12

Onderhoud ketting en tandwielen

Werkplaats

Tags; Morgan Blue, Shimano, Cyclon

Onderhoud ketting en tandwielen

Het onderhoud van de aandrijving van je fiets is belangrijk. Niet enkel is het leuker om met een propere ketting en tandwielen te fietsen, maar de levensduur word ook aanzienlijk verlengd. Aan het einde van de rit is dit dus een win-win situatie.

De motivatie om na een lange fietstocht aan het onderhoud te beginnen is niet altijd aanwezig. Maar het basis onderhoud vergt maar een kwartier tot een half uur werk. Hieronder vindt u een overzicht met foto's van het basis onderhoud van ketting en tandwielen.

Gesponsorde links



Sommige maken gebruik van een apparaat waardoor je ketting loopt en deze de ketting reinigt. Hierdoor word de ketting zeer grondig gereinigd, iets te grondig zelfs. Al het vet in de binnenschakels van de ketting is verdwenen en het word zeer moeilijk om de ketting voldoende te smeren om kraken te voorkomen. Daarom kan er beter gebruik worden gemaakt van een doek voorzien van wat ontvetter. Hiermee vegen we de ketting en derailleurwieltjes schoon.

Ketting afvegen met een doekKetting afvegen met een doekDerailleurwieltjes afvegen met een doek

Let hierbij op dat u geen agressieve ontvetter gebruikt. Gebruik van petroleum, benzine en soort gelijke zijn uit den boze. Verschillende merken zoals Morgan Blue, Cyclon, Pedro's, Shimano,… hebben een niet agressieve ontvetter in hun gamma van onderhoudsproducten.

Voor de cassette en tandbladen vooraan maken we gebruik van een verfborstel gedrenkt in ontvetter.

De cassette reinigen met een verfborstelDe tandbladen vooraan reinigen met een verfborstelDe tandbladen vooraan reinigen met een verfborstelDe tandbladen vooraan reinigen met een verfborstel

Hierna spoelen we alle onderdelen die we hebben schoon gemaakt met ontvetter met water. Zo voorkomen we dat er ontvetter resten achterblijven en spoelen we het geheel schoon. Gebruik hierbij geen hogedrukreiniger maar een tuinslag. Ook hierbij letten we op dat we niet te lang richting trapas en body spuiten.

Onvette onderdelen afspuiten met tuinslagOnvette onderdelen afspuiten met tuinslagOnvette onderdelen afspuiten met tuinslag

Indien u in het bezit bent van een compressor spuit u alle onderdelen droog. Hierna droogt u alles nog eens na met een doek. Met de doek kan u tussen de kroontjes van de cassette eventueel vuil nog verwijderen.

Ketting droog blazen met een compressorTandbladen vooraan droog blazen met een compressorCassette droog blazen met een compressorDerailleurwieltje droog blazen met een compressorKetting droog wrijven met een doekTandbladen vooraan droog wrijven met een doekVuil tussen de kroontjes van de cassette verwijderen

De aandrijving is nu helemaal proper en dient terug gesmeerd te worden. Hiervoor gebruikt u best een olie in flesje met "druppel" uiteinde. Bij gebruik van een spuitbus word het meeste van de olie niet op de ketting maar naast de ketting gespoten. Met een druppelflesje kan u elk leedje van de ketting voorzien van een drupje olie. Laat deze lang genoeg inwerken en veeg voordat u vertrekt met fietsen de ketting nogmaals af met een droge doek (zonder druk te zetten op de ketting).

De ketting terug smeren met olie

Als u deze methode na elke rit herhaalt, waarbij u ketting vuil werd, zal u merken dat het onderhoud niet heel veel tijd in beslag neemt.



Gesponsorde links/p>

Schrijf zelf een reactie


Registreren

Aanmelden

Links